Dag 32 en 33, 20 en 21 oktober - Reisverslag uit Alberobello, Italië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu Dag 32 en 33, 20 en 21 oktober - Reisverslag uit Alberobello, Italië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu

Dag 32 en 33, 20 en 21 oktober

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke en Tineke

21 Oktober 2014 | Italië, Alberobello

Vandaag staan wij op tijd op en rijden naar Dubrovnik. Daar parkeren wij de camper pal naast de ingang van de veerboot. Maar eerst gaan wij de stad verkennen en wij beginnen met een wandeling op de stadswal. Deze omvat de hele oude stad en wij doen er ruim 1,5 uur over. Je kunt werkelijk van alle kanten de binnenstad bekijken. Er zitten nog al wat trappetjes en je hebt daardoor elke keer andere doorkijkjes. Het is vandaag wasdag en dat zien we. Ik maak er een fotoserie van. Natuurlijk gebruiken we ergens koffie en later zelfs nog een keer koffie met gebak.
De oude stad bevat vele bezienswaardigheden en dankzij het mooie weer is het een plezier om in de stad rond te dwalen met vele andere toeristen. Japanners en ook enkele andere nationaliteiten. Vandaag geen cruiseschepen waardoor het in de straten nog goed te doen is.
We gebruiken een lichte maaltijd en gaan om 16.00 uur terug naar de camper. Wij hebben dan bijna 6 uur rondgelopen in deze prachtige oude stad. Vooral de muur, het paleis en tolkamer met haven waren indrukwekkend.
Aangekomen bij de camper heb ik nog lekker in het zonnetje zitten lezen en Tineke is de omgeving van de haven gaan verkennen. Daarbij heeft zij een aantal (fluit)ketels gevonden, deze waren echter veel te groot voor onze kleine camper. Om 18.00 uur besluiten wij het terrein van de veerboot op te rijden en het inschepen is vanaf 20.00 uur. Dus nog ruim tijd voor een bakkie en even shoppen. De laatste kuna's moeten op en deze besteden wij aan een lamp voor buiten en een paar drinkglazen.
Om 20.15 uur gaan wij via de douane de veerboot op, samen met ongeveer 14 grote vrachtwagens en een paar bussen. De grootste vrachtwagen moet achteruit de boot op en dat kost wel wat moeite.
Klokslag 22.00 uur vertrekken wij naar Bari in Italië.
Daar komen wij de volgende ochtend om 8.00 uur aan. Bij het verlaten van de boot ben ik ons nacht-tasje vergeten en Tineke gaat nog snel terug om het weer op te halen.
Wij rijden de stad in en komen terecht in het Italiaanse verkeer. dat valt niet mee.... iedereen rijdt waar het hem of haar uitkomt en ook het parkeren is een kwestie van je auto laten vallen waar het jou het beste uitkomt. stoplichten nodigen uit om door rood te rijden en een voorrangsweg is in het gunstigste geval een weg waar niet teveel verkeer van rechts spontaan oversteekt. Verder worden de 2 rijbanen opgerekt naar 4, dat betekent dat je links en rechts wordt ingehaald, ongeacht de doorgetrokken strepen die op de weg staan. Na 10 minuten in dat verkeer wil ik nog maar één ding en dat is de stad uit!
Uiteindelijk komen wij op de weg die langs de kust loopt en daar wordt het verkeer wat rustiger. Ten zuiden van Bari zien we steeds meer kwekerijen van allerlei groente, fruit, olijven, wijn. Een mooi gezicht met keurige veldjes. Vervolgens gaan wij naar Alberobello, het centrum van de Trullies. Dat zijn apart gevormde huisjes en deze staan met honderden bij elkaar. De stenen zijn los gestapeld en door de ronde vorm zien zij er bijzonder uit. Omdat het mooi weer is, zoeken wij eerst een camping en genieten wij van de zon en een mooi boek.
in de middag bezoeken wij de stad (met de fiets) en dat levert mooie plaatjes op.
Bij terugkomst kookt Tineke (heerlijk Renate)pasta putanesca, een lekker maaltje. Wij hebben inmiddels ruim 3000 km gereden en ongeveer 300 km gevaren.
Morgen gaan wij richting Sicilië maar het duurt nog wel een paar dagen voor wij daar aankomen.
De camper rijdt prima en in tegenstelling tot veel Italiaanse auto's hebben wij nog geen schade gereden. ik hoop dat dat zo blijft. Ik ga op tijd mijn mandje in want op de boot wilde het niet erg lukken met slapen door de herrie van de motor.

• 22 Oktober 2014 - 00:17

Brenda:

Hoi Joke en Tineke.

Wat zien jullie er goed uit op de foto!! Jullie zijn nu bijna al op de helft van jullie trip.Wat gaat het hard, zeg. Genieten jullie maar lekker!!! Dan genieten wij nog ff van Dushi. Wat een ondeugend ding is het, maar o zo lief en aanhankelijk.

Veel liefs van Brenda

• 22 Oktober 2014 - 10:07

Corry Rosengarten:

Wat leuk om jullie verslagen te lezen, ik krijg ook weer de kriebels om met een camper erop uit te trekken, leuk die witte huisjes.
    Gelukkig hebben jullie goed weer, veel plezier, geniet ervan, groetjes Corry

• 23 Oktober 2014 - 01:01

Carola:

Hoi Tineke en Joke,

Wat een leuke verslagen weer en wat zien jullie veel mooie dingen zeg.
    Prachtige omgeving en heerlijk weer zo te zien!!
    Geniet er nog maar lekker van!

Groetjes Carola

• 23 Oktober 2014 - 13:30

Edith Sonneveldt:

Hoi,
    De afgelopen weken kreeg ik bij jullie reisverslagen een deja-vu gevoel. Plitvicmeren, grotten van Postonja, Split, Dubrovnik. Ik heb het allemaal gezien in het voormalige Joegoslavië, eind 70-er jaren. Leuk om te lezen dat er toch nog zoveel historie is overgebleven ondanks de bloedige burgeroorlog die daar gewoed heeft.
    Goede reis verder en groetjes, ook van Roel. Edith