Dag 42 en43, 31 oktober en 1 november - Reisverslag uit Pompei, Italië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu Dag 42 en43, 31 oktober en 1 november - Reisverslag uit Pompei, Italië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu

Dag 42 en43, 31 oktober en 1 november

Door: tineke

Blijf op de hoogte en volg Joke en Tineke

01 November 2014 | Italië, Pompei

Joke wil de ochtend nog even rustig beginnen. Ik ga met de bus naar de krater van de Vesuvius. Na 45 minuten kronkelend omhoog mag je nog eens 10 euro betalen om vervolgens 40 minuten via een stoffig en stenig pad door de kou en fikse wind omhoog te lopen. Ik ben iets te beperkt gekleed maar een Hollandse meid kan volgens de ticketverkoper wel wat kou hebben.
En inderdaad flink doorlopen dan krijg je het vanzelf warm. Er gaan hele schoolklassen en zelfs een gezin met kinderwagen omhoog. Boven heb ik zicht op de kraterrand en kan ik in de krater kijken. Deze is inmiddels wat begroeit met groen. Op 1 plek komt er een rookpluimpje uit de wand zetten. Toch nog wat gerommel? Verder een prachtig weids uitzicht over de baai van Napoli, de havens en het gebergte naar het binnenland toe. Ik heb mijn ochtend fitness er weer opzitten.
Als ik terugkom is Joke wel klaar met alle vliegen die haar plagen en gaan we 's middags naar Napoli. We nemen de trein. We zitten naast station Pompei Scavi dus dat is makkelijk. Met een half uurtje stappen we uit op Napoli Garibaldi. We lopen zo het oude centrum in. Wat een drukte. Luid toeterende autootjes. Veel mensen en volle straten. We halen eerste een plattegrond bij een info punt en vragen naar wat punten die we graag willen zien.Er is zo veel dat we natuurlijk keuzes moeten maken. We zoeken de Duomo op en bekijken die. Wat een uitbundige pracht en praal. Rijkelijk versierd , wat een overdaad. Joke wordt er onrustig van en zegt later over een andere kerk met een sobere uitstraling dat die veel meer uitnodigt tot bezinning.
Ook lopen we door diverse winkelstraatjes. In de dwars straatjes hangt de was van muur tot muur, leven de mensen op straat,wordt de handel uitgestald op straat, er wordt muziek gemaakt, we kijken onze ogen uit. Het wordt langzaam donkerder, de lichtjes gaan aan. Joke koopt op de valreep een nieuwe tas van O-bag. Die andere kan echt niet meer.
Er is nog zoveel meer hier maar we gaan nu eerst terug.
Voor vandaag hebben we het plan om naar Ercolano te gaan. Hier bevindt zich Herculaneum. Het heeft veel weg van Pompeï maar is op heel andere wijze beter bewaard gebleven. Er is namelijk een veel dikkere laag lava overheen gegaan dan bij Pompeï. We zien inderdaad veel meer muren nog staan. Ook van de schilderingen op de muren is meer bewaard gebleven dan in Pompeï. Het is wat kleinschaliger maar we vonden het zeer de moeite waard. We genieten nog wat na op een terras met caffe en nemen een borrel bij ons stekkie.
Ook vandaag was het weer heerlijk weer. Als de zon weg is zakt de temperatuur snel en wordt het aankleden of naar binnen. Het internet op deze camping is niet gratis. Beetje lullig.

• 02 November 2014 - 12:10

Mariska Muller:

Geniet heel erg van jullie reisverslag elke keer. Nog een paar weekjes en dan is het alweer voorbij. Helaas voor jullie ...maar canasta is ook leuk! Geniet nog even en groetjes uit Hillegom, tot 28/11

• 03 November 2014 - 19:50

Lia:

Wat hebben jullie al veel gezien het is maar goed dat jullie fotoos maken
    dan kun je alle indrukken nog eens nakijken.Nog veel plezier en tot eind
    november.

• 06 November 2014 - 20:27

Rian:

Hallo Joke en Tineke,
    Allereerst hoe is t weer bij jullie? Op het journaal hadden
    ze t over het slechte weer in Italië ,veel regen en harde
    wind stoten. Hopelijk rijden jullie voor de nattigheid uit .
    Hier is t sinds 2dagen lekker fris handschoenen aan op de fiets.
    Dus die bruine benen en armen ..... Trui en lange broek opzoeken
    dan maar.
    Liefs Rian, Stefan en kids