Dag 27, 15 oktober - Reisverslag uit Split, Kroatië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu Dag 27, 15 oktober - Reisverslag uit Split, Kroatië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu

Dag 27, 15 oktober

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Joke en Tineke

15 Oktober 2014 | Kroatië, Split

We besluiten met de bus naar Split te gaan. Het waait flink en de temp is prima maar ik denk dat het traject van 7 km naar de stad niet prettig is met de fiets. In het oude centrum beginnen we met kafe, zoals dat hier heet. Dat gebruiken de Kroaten hier de hele dag door, ook degene die werken.
Vervolgens gaan we het paleis van Diocletianus bekijken of wat daarvan nog staat. Deze Romein heeft op zijn oude dag een paleis laten bouwen ongeveer tussen 295 en 305 na C. Het beslaat ongeveer 200 x 200 meter. In het Kroatie boekje staan er bladzijden mee volgeschreven. Boeiend. Dus ik verwijs maar even speciaal voor de meer geïnteresseerden. Joke vindt het wat lijken op de verboden stad in Peking. Ik niet. Tussen de oude resten, waar nog veel van over is, is het volgebouwd met nauwe straatjes. Elk pleintje en straatje, soms een meter smal, biedt weer een andere view. De kathedraal, het peristilium, het mausoleum, het oude stadhuis, de stadsmuren en poorten, alles is doorspekt met verschillende bouwstijlen. Ik vind het prettig om wat tijd te hebben al deze indrukken binnen te laten komen. En je kunt foto's blijven maken. Maar het weer helpt niet want er is nauwelijks zon. Op het Trg Republic zitten we heerlijk beschut uitkijkend op de zee bij een betere lunchtent. Hmmm. Bij een van de vele winkeltjes heeft Joke een badpakje kunnen kopen. ook hele leuke artikelen van plaatselijke kunstenaars gezien en zelfs wat gekocht.

• 15 Oktober 2014 - 20:07

Ria:

Hoi meiden,

Leuk zo het vervolg van jullie reis te lezen. Leuke verhalen en mooie foto's.
    Doe rustig aan, lekker genieten, alle tijd

• 16 Oktober 2014 - 14:20

Carola:

Hoi Tineke en Joke,

Super leuk om jullie verslagen te lezen en de foto's te zien. Zo te zien genieten jullie volop..ga zo door!!
    Heel veel plezier en lekker genieten!!!

Groetjes Carola

Tags: Split