Dag 34, 22 oktober - Reisverslag uit Matera, Italië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu Dag 34, 22 oktober - Reisverslag uit Matera, Italië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu

Dag 34, 22 oktober

Door: tineke

Blijf op de hoogte en volg Joke en Tineke

22 Oktober 2014 | Italië, Matera

Van harte, Erica, op naar weer een gelukkig jaar. We vertrekken als alles weer ingepakt is. We zijn inmiddels al heel geroutineerd. We rijden door afwisselend landschap. Heuvelachtig, rode grond, veel olijfbomen en muurtjes en nog wat trulli-boerderijtjes.
We zullen stoppen bij Matera. In mijn Italië capitoolgids las ik over oude grotwoningen en grotkerken waar diverse wijken nog van staan. Het zijn woningen gemaakt door negatieve architectuur zoals een gids ons dit later uitlegt. Nadat de camper een plekje heeft op een camperplek, gaan we later met de fiets de oude stad bezoeken. Het heeft een boven-stad en 2 benedenwijken. We bezoeken een publiek ondergronds waterreservoir. 16mter diep, 60 meter lang en er kan 5 miljoen liter water in. Bij toeval ontdekt bij renovatie van het plein. In 2019 is deze stad culturele hoofdstad van europa. Echt bijzonder. Ook dit is weer een Unescostad. Later bezoeken wij een casa cava. Dit is een in een grot gemaakt huis. De eigenaar groef door omdat hij dacht dat er nog meer holle ruimte achter zat. Dit bleek inderdaad het geval. nu wordt de ruimte gebruikt voor conferenties, films en muziek ivm goede akoestiek . 140 man kan erin. Prachtig. De oude sassi(zoals de oude wijken heten) zien er oud grijs/geel uit en liggen tegen een ravijn aan. Aan de overkant ligt een natuurpark waar gewandeld kan worden.
inmiddels regent het en zoeken we een cafe op. Daar drinken we warme chocolademelk op zijn italiaans. zeer dikke lijkt wel gesmolten chocola. hmmmm

• 22 Oktober 2014 - 23:21

Corine Van Winden:

Hier is het nu echt herfst. Harde wind, regen, guur. Verkoudheid komt op. Blijft het daarbij? Of toch een griepje? Op die balans zit ik, aan welke kant gaat het kwartje vallen. Devies is rust wat ik doe, maar ja het leven gaat ook door. Dat is het complexe. Voor jullie een bekend senario.

Ook heerlijk te lezen over de laars van Italie. Voor mij bekend met vele herinneringen van vele jaren her. Ruw, authentiek, facades om doorheen te kijken. Maar ook de plaats waar mensen uit afrika masaal aankomen. De laars is voor mij daarom gemixt, the edge van oud en nieuw europa. Hoe kunnen we daar vandaan samenvloeien?

Groetjes,

Corine