Dag 46 t/m50, 4 t/m 8 november - Reisverslag uit San Benedetto del Tronto, Italië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu Dag 46 t/m50, 4 t/m 8 november - Reisverslag uit San Benedetto del Tronto, Italië van Joke en Tineke Nobelen en Groeneweg - WaarBenJij.nu

Dag 46 t/m50, 4 t/m 8 november

Door: tineke

Blijf op de hoogte en volg Joke en Tineke

08 November 2014 | Italië, San Benedetto del Tronto

Een aantal dagen niet geschreven omdat er weinig internet cafe's zijn en geen password op de camperplek.
4 november:
i Treni di Sorrento. Onze 7e dag in Pompeii. Het is half bewolkt met 20 graden en we gaan naar Sorrento. Hopelijk om daar naar Capri te gaan. Echter dreigende dikke wolken in Sorrento en we besluiten de stad te verkennen. We wandelen door het oude centrum. Veel mooie winkels. Joke koopt schoenen. We laten ons uitgebreid voorlichten over de diverse limoncello's, en proeven natuurlijk..
Daarna ook de balsamico's besproken. Na de lunch gaan we naar de Porto, de haven. We kijken vanaf een hoge muur diep naar beneden, er is een trap en lift. Later zien we ook de slingerende weg door de kloof, zit zelfs nog in de stad. 's Middags bezoeken we het museum voor ingelegd hout. Veel gebruiksvoorwerpen en veel is in topmusea over de hele wereld in collectie opgenomen. Prachtige stukken ook van andere materialen van oud tot heden. Er zijn nog weinig vakmensen die de techniek beheersen.
5november:
We zijn ingepakt. De weersomstandigheden voor komende dagen worden minder. Een afweging gemaakt; gaan we naar een warme Spaanse kust of rijden we naar de Adriatische kust waar zonniger weer te verwachten is? Om 9.30 uur rijden we weer. Eerst snelweg uit de drukke regio van Napoli en dan de nationale weg. Joke nog steeds achter het stuur.
Eerst nog het chloorwater wat we in Pompeii hadden ingenomen laten weglopen. Onderweg verandert het landschap, om de Vesuvius heen, steeds minder drukke wegen, minder vervuiling, meer verzorgde en geschilderde en goed onderhouden huizen en dorpen. Soms prachtig gelegen, kleurrijke bossen, een beetje Indian summer, en langs een stuwmeer met lichtblauw water. We genieten weer. Eenmaal op camperplek Riovivo blijkt deze dicht. Jammer, ziet er erg goed uit. Misschien blijven we voor de ingang vannacht staan. We gaan eerst met de fiets naar Termoli; een mondaine badplaats met fort en haven. daar staan campers in de porto dus sluiten we later bi j hen aan. De stad doet gezellig aan. Trappen omhoog want ook hier is de haven zeenivo en de stad ligt hoog. Hier een fluitketeltje gevonden want die van ons is echt versleten. In de camper pasta di limone e salmone gemaakt a la receptenboek van Laura. Hmmm. Nu staan we zonder stroom e.d. maar hebben natuurlijk alles aan boord.
6 november:
's Morgens eerst een echte WC, daarna het oude deel van het stadje bekijken. Het weer is bewolkt met klein zonnetje ongeveer 20 graden. Een heel oude Romaanse kerk. Weer mooi. Eind van de ochtend rijden we weer een stukje noordelijk langs de Adriatische kust. Onderweg bellen we met de volgende camperplek. Zijn ze wel open/operta? Regelmatig blijkt dit toch niet het geval ondanks aanwijzing in de gids/of app.
Het landschap wederom prachtig, heuvelachhtig, meer wijnranken en verzorgde hellingen, mooie kleuren ook.
We komen aan bij een zeer aardig boerenechtpaar. Een agriturismo met veel eigen producten. Zij met schort voor, parlara solo italiano. We krijgen gelijk cafe aangeboden en zien de groentewinkel. 's Middags fietsen we nog een stukje langs het strand. De lucht is net zo grijs als de zee.
7 november:
Het heeft vannacht regelmatig geregend. 's Morgens droogt het weer snel maar het blijft grijs vandaag. We horen dat het aan de Napels/Rome kant behoorlijk regent en kouder is.
Rustdagje. Beetje wandelen, alle gewassen van de boer bewonderd, stukje lezen, uitgebreid douchen in privé douche daar wij enige gasten zijn. Daarna een winkel in voor wat boodschappen en op zoek naar internet. Na wat vragen hier en daar komen we bij een goktent. Blijkt net dat moment de site niet toegankelijk. Bij de camper halen we de nieuwe zelfgeproduceerde wijn bij de boer en laten het ons goed smaken. Dan maar opvliegers.
8 november:
Het weer lijkt iets meer zon in petto te hebben. En nog steeds 21 graden. om 7 uur wordt het echt licht maar om 17 uur is het al flink donker dan willen we eigenlijk niet meer op de doorgaande wegen fietsen of lopen. Ik laat de band van de fiets oppompen door de zoon van de boer en ga opnieuw naar het dorp voor een poging om een verslag te maken.
Gelukt dus. Misschien straks nog effe naar de plaatselijk kapper. Verder weinig plannen voor vandaag en hebben het plan hier nog een paar dagen te blijven daar we ook vanaf hier wat dingen kunnen doen. Zo langzaam gaat het bij mij wel kriebelen terug te willen. Joke kan nog eeuwig zo doorgaan zegt ze. Een relaxed en makkelijk leven zonder haast en genieten ook van kleine dingen zoals weer een poes die ons gezelschap houdt.
's Middags gaan we met de fiets naar Colonnella. Een plaatsje op een berg hier ongeveer 10 km vandaan. Na wat doorgaande wegen langs de kust overgestoken hebben we een kleiner weggetje te pakken. En dan maar stijgen. Hoger en hoger. Prachtige gekleurde valleien kijken we in. Verschillende herfsttinten van de wijnranken. Wij kijken er hier en daar zo onderdoor. De lucht is wat heiïg met een klein zonnetje. Eenmaal boven is tot op het hoogtse punt nog steeds trappen en steile supersmalle straatjes. Leuk om even doorheen te slenteren en je te verbazen hoe toch ook leveranciers boven zijn gekomen. Weer enkele oude chiusa's/kerken en pleintjes. We drinken cafe met de plaatselijke oude mannen die zitten te kaarten. Daarna in een rotgang naar beneden gesjeesd. Maar wel veilig natuurlijk.

• 08 November 2014 - 13:53

Linda Van Nobelen :

Hoi Joke en Tineke.
    Wat klinkt het allemaal super relaxed. Ik snap dat Joke dat nog wel eeuwen vol kan houden! Veel plezier nog. Hopelijk treffen jullie nog wat mooie zonnige dagen!
    Have Fun!
    Linda & Hein

• 08 November 2014 - 19:47

Marlon & Dinie:

Lieve meiden,
    Wat zullen jullie relaxed zijn. Op deze manier onderweg zijn klinkt heerlijk voor een tijdje....mmmmmm.
    Fijn om te lezen dat jullie ervan genieten en nog steeds best mooi weer hebben!
    Goede reis verder en heb het goed samen!!

Liefs, Marlon & Dinie